Real Madrid vydělal více peněz než kdokoli jiný v Evropě. 831,5 milionu eur
- Komentáře
- 25. ledna 2024
- 0 Komentářů
- Zbynek H.
Bílý balet je týmem s nejvyšším obratem na starém kontinentu, když předstihl dosud vedoucí Manchester City. Barça je s osmi sty miliony eur čtvrtá.
Podle 27. vydání zprávy Deloitte Football Money League je Real Madrid na prvním místě v žebříčku nejlépe vydělávajících evropských fotbalových klubů, kde vystřídal Manchester City a poprvé od sezóny 2017/18 se vrátil na první místo.
Rekordní rok pro RM
Merengues v sezoně 2022/23 vydělali 831,4 milionu eur, což je o 117,6 milionu eur více než v sezoně 2021/22. Podle zprávy, která byla zveřejněna ve čtvrtek, se tak stalo „díky dobrým výsledkům oficiálního merchandisingu, zvýšené návštěvnosti na Santiago Bernabeu a oživení příjmů ze sponzoringu po uvolnění postpandemických omezení“.
Manchester City mezitím klesl na druhé místo, přestože v silné sezoně, v níž tým Pepa Guardioly vyhrál Ligu mistrů, FA Cup a anglickou Premier League, vydělal 825,9 milionu eur.
„Paris Saint-Germain se poprvé probojoval na stupně vítězů s příjmy ve výši 801,8 milionu eur. V těsném závěsu za ním se umístila FC Barcelona, která s příjmy ve výši 800,1 milionu eur poskočila v žebříčku o tři příčky na čtvrté místo,“ uvedla společnost Deloitte.
Zpráva uvádí, že výkon barcelonského týmu „je dán rekordními příjmy klubu z licencí a merchandisingu a také „návratem fanoušků na stadiony. Atletico Madrid se mezitím umístilo na patnáctém místě s příjmy ve výši 364,1 milionu,“ dodala společnost Deloitte v tiskové zprávě.
„V čele žebříčku je opět anglická Premier League s osmi týmy. Následuje italská Serie A (čtyři týmy), španělská La Liga a německá Bundesliga (po třech) a francouzská Ligue 1 (dva týmy),“ uvádí se v tiskové zprávě.
Rekordní příjmy ve výši 10,5 miliardy eur
Dvacet největších evropských fotbalových klubů zaznamenalo v sezoně 2022/23 rekordní příjmy ve výši 10,5 miliardy eur. To je o 14 % více než v předchozí sezoně, kdy činily 9,2 miliardy eur.
Zpráva uvádí, že k těmto číslům v sezoně 2022/23 přispěly příjmy z reklamy a zápasů, které překonaly příjmy z televizního vysílání.
„Konkrétně komerční příjmy dosáhly 4,4 miliardy eur a poprvé od sezony 2015/16 představovaly největší zdroj příjmů evropských týmů, s výjimkou sezony 2019/20 ovlivněné Covid-19,“ upřesňuje tisková zpráva.
„17 z 20 největších klubů vykázalo meziroční nárůst komerčních příjmů, což lze přičíst lepšímu maloobchodnímu prodeji, příjmům z akcí mimo den zápasu a obnovení příjmů ze sponzoringu, které byly ovlivněny pandemií,“ uvádí se dále v textu společnosti Deloitte.
V této souvislosti dosáhly příjmy z denních zápasů 1,9 miliardy eur díky silné poptávce fanoušků po živých sportovních utkáních, protože v sezóně 2022/23 se stadiony v celé Evropě znovu otevřely na plnou kapacitu.
Dvacítka nejlepších týmů ve zprávě vykázala průměrné příjmy ve výši 500 milionů eur, z čehož 222 milionů eur pocházelo z komerčních příjmů (42 %), 213 milionů eur z vysílání (40 %) a 92 milionů eur z příjmů ze zápasů (18 %).
Tim Bridge, vedoucí partner skupiny Sports Business Group poradenské společnosti Deloitte, uvedl, že „vysoká poptávka po živých sportovních přenosech ukazuje na další růst komerčních příjmů a příjmů z přenosů během zápasů.“
„Vzhledem k tomu, že kluby již nejsou závislé na exponenciálním růstu příjmů z vysílání, pomůže jim vytvoření komerčněji zaměřeného obchodního modelu získat větší kontrolu nad jejich finanční stabilitou. To může zahrnovat vývoj nových produktů nebo akcí mimo den zápasu, jako jsou koncerty, a vytvořit tak nové komerční nabídky,“ komentoval Bridge.
Zbyněk je redaktorem webu Bilybalet.cz. Realu Madrid fandí 20 let, od střídání a skvělého výkonu San Ikera ve finále LM. Specializuje se na články o financích Los Blancos a Castillu. Je také otcem ligového dorostence a má tak blízko k mládežnickému fotbalu.
Zdroj: relevo.com