Real jako první fotbalový klub v historii dosáhl příjmů ve výši 1 miliardy eur!

Real jako první fotbalový klub v historii dosáhl příjmů ve výši 1 miliardy eur!
Florentino Pérez (zdroj: realmadrid.com)

Zpráva Deloitte Football Money League, která vychází již po osmadvacáté, přináší profily fotbalových klubů s největšími příjmy na světě. Sezóna 2023/24 zahájila novou éru, když se Real Madrid stal prvním fotbalovým klubem v historii, který dosáhl příjmů ve výši 1 miliardy eur.

Sezóna 2023/24 se zapsala do fotbalové historie, když se Real Madrid stal prvním klubem na světě, který v jedné sezóně dosáhl příjmů přesahujících 1 miliardu eur. Tento finanční úspěch královskému klubu umožnil nově zrekonstruovaný a rozšířený stadion Bernabéu, který oproti předchozí sezoně výrazně zvýšil příjmy ze zápasů i komerční příjmy.

Celkově kluby zařazené do Money League dosáhly v sezóně 2023/24 rekordních příjmů ve výši 11,2 miliardy eur, což představuje 6% nárůst oproti sezóně 2022/23. Rekordní příjmy byly zaznamenány ze zápasů, komerčních aktivit a vysílání. V sezóně 2023/24 dosáhl průměrný klub Money League příjmů ve výši 560 milionů eur, z toho 244 milionů eur (44 %) z komerčních aktivit, 213 milionů eur (38 %) z vysílání a 103 milionů eur (18 %) ze zápasů.

Deloitte příjmy klubů 2023/24 (zdroj: deloitte.com)
Deloitte příjmy klubů 2023/24 (zdroj: deloitte.com)

Zvýšení kapacity stadionů, vyšší ceny vstupenek a rozvoj prémiových nabídek v den utkání znamenaly, že příjmy z tohoto zdroje se meziročně zvýšily o 11 %, což z něj opět činí nejrychleji rostoucí segment příjmů klubů Money League. Poprvé v historii této zprávy přesáhly příjmy ze zápasů 2 miliardy eur (2,1 miliardy eur) a tvořily 18 % celkových příjmů, což je nejvyšší podíl od sezóny 2014/15, kdy činil 19 %.

Komerční příjmy

Největším zdrojem příjmů klubů Money League zůstaly již druhý rok po sobě komerční příjmy ve výši 4,9 miliardy eur, které tvořily 44 % celkových příjmů. K 10% nárůstu oproti předchozímu roku přispělo především pořádání nefotbalových akcí, lepší výsledky maloobchodu a zvýšení příjmů ze sponzoringu.

V sezóně 2023/24 pořádalo mnoho fotbalových klubů na svých stadionech velké sportovní akce, což zvýšilo jejich komerční příjmy. Například vybrané francouzské kluby těžily z pořádání mistrovství světa v ragby 2023 a německé kluby z pořádání EURO 2024. Rostoucí povědomí o stabilitě a potenciálních finančních přínosech příjmů ze stadionů vedlo k tomu, že polovina klubů Money League plánuje v roce 2025 modernizaci svých stadionů. Patří mezi ně FC Barcelona a Manchester City (v současné době probíhají stavební práce) a Manchester United (zvažuje různé možnosti modernizace Old Trafford).

Kromě toho osm klubů Money League zaznamenalo zlepšení maloobchodních výsledků, což poukazuje na jejich schopnost využít hodnotu značky a sportovní úspěchy ke zvýšení komerčních příjmů. Je to také důkaz, že kluby stále více kontrolují větší část hodnotového řetězce merchandisingu, což může naznačovat změnu obchodního modelu v budoucnosti.

Vysílací práva

Naproti tomu příjmy z vysílání, které dosáhly celkové výše 4,3 miliardy eur, se v sezóně 2023/24 nezvýšily. Důvodem byla skutečnost, že všech pět nejlepších lig zůstalo ve stejném cyklu domácích vysílacích práv jako v předchozí sezóně. Tyto ligy již vstoupily nebo vstoupí do období relativní stability příjmů z vysílání díky dlouhodobým smlouvám o mediálních právech platným nejméně do roku 2027.

Premier League bude naopak od sezóny 2025/26 těžit z nárůstu hodnoty mezinárodních práv, a to především díky novým smlouvám v regionech MENA a APAC. Kromě toho Premier League v listopadu oznámila plány na vytvoření vlastní mediální platformy, což by mohlo změnit její obchodní model. Tato iniciativa, která má být spuštěna v sezóně 2026/27, bude zodpovědná za produkci a distribuci mediálního obsahu na mezinárodních trzích, což by mohlo změnit vztah ligy s jejími televizními partnery.

Průměrné příjmy klubů Money League ze zápasů, vysílání a reklamy (v milionech eur): 2017-2024.

Deloitte rozložení příjmů 2017/2024 (zdroj: deloitte.com)
Deloitte rozložení příjmů 2017/2024 (zdroj: deloitte.com)

Rozložení příjmů

Existuje zřetelný rozdíl ve struktuře příjmů mezi oběma skupinami klubů v Money League 2023/24. Pro kluby v první desítce jsou komerční příjmy dominantním zdrojem příjmů, které tvoří 48 % jejich příjmů. Naopak pro kluby na 11.-20. místě je klíčovým zdrojem příjmů vysílání, které tvoří 47 % jejich příjmů. Obě skupiny generovaly 18 % svých příjmů z utkání.

Trend, kdy se nejziskovější kluby zaměřují na růst komerčních příjmů, je patrný z vývoje rozdělení jednotlivých zdrojů příjmů. V sezóně 2009/10 byl profil příjmů klubů z míst 1-10 a 11-20 do značné míry podobný. Příjmy ze zápasů tvořily 26 %, respektive 23 %, příjmy z vysílání 43 %, respektive 44 % a komerční příjmy 31 %, respektive 33 %. To naznačuje, že historicky byly obchodní modely klubů Money League relativně podobné, přičemž sportovní úspěchy byly hnacím motorem finanční výkonnosti.

Zatímco o 14 let později se zdá, že tato situace stále platí pro kluby na 11.-20. místě, o klubech v první desítce se to říci nedá. V sezóně 2023/24 byly složky příjmů klubů z první desítky mnohem více komerčně orientované, což vedlo k rozdílům v jejich důležitosti (1-10: 48 %; 11-20: 34 %) a vysílání (1-10: 34 %; 11-20: 47 %) mezi oběma skupinami.

Tato situace naznačuje, že zatímco mnoho klubů Money League využívá svého globálního postavení ke zvýšení příjmů, zejména ze sponzoringu a maloobchodního prodeje, některé kluby – zejména ty z dolní poloviny tabulky – jsou stále silně závislé na úspěchu na hřišti. Od sezóny 2016/17 se v první desítce Money League objevilo pouze 11 klubů, zatímco v dolní polovině žebříčku se objevilo až 18 různých týmů.

Analýza klubů

Real Madrid se stal prvním fotbalovým klubem, který v sezóně 2023/24 vygeneroval příjmy přesahující 1 miliardu eur, a obsadil tak první místo v žebříčku Money League 2025. Dokončení modernizačních prací na stadionu Bernabéu přispělo k nárůstu příjmů ze zápasů na 248 milionů eur, což je o 103 % více než v předchozím roce.

Tento nárůst byl způsoben zejména zavedením licencí na vlastní sedačku, které přinesly dalších 76 milionů eur, prodejem nových VIP sedadel a zvýšením kapacity stadionu od prosince 2023. Klub také zaznamenal 20% nárůst komerčních příjmů (ze 403 milionů eur na 482 milionů eur), který byl podpořen zvýšeným prodejem merchandise a novými sponzorskými smlouvami na rukávech dresů.

Manchester City zůstal s 838 miliony eur nejlépe vydělávajícím anglickým klubem. Rozdíl v příjmech mezi dvěma nejlepšími kluby Money League v sezoně 2023/24 činil 208 milionů eur, což je největší rozdíl v historii (předchozí rekord: 84 milionů eur v sezoně 2018/19).

Mnoho klubů zdůraznilo význam investic do infrastruktury jako klíčového faktoru růstu příjmů. Například Liverpool (715 milionů eur) a Olympique Lyon (264 milionů eur) z těchto projektů profitovaly díky vyšší návštěvnosti stadionů a pořádání nesportovních akcí, což zvýšilo příjmy z utkání a komerční příjmy. FC Barcelona naopak klesla na šesté místo v žebříčku po poklesu příjmů o 40 milionů eur, z 800 milionů eur v roce 2022/23 na 760 milionů eur v roce 2023/24.

Tento pokles byl způsoben snížením příjmů ze zápasů o 63 milionů eur, což bylo způsobeno hraním zápasů na stadionu Estadi Olímpic Lluís Companys, který má téměř poloviční kapacitu než Spotify Camp Nou, který v současné době prochází rekonstrukcí. Vzhledem k plánovanému návratu na Spotify Camp Nou v roce 2025 (s úplným dokončením před sezónou 2026/27) však klub očekává výrazné zvýšení příjmů ze zápasů a komerčních aktivit v následujících letech.

Čtyři z deseti nejlepších klubů Money League označily maloobchodní prodej a sponzoring za klíčové zdroje příjmů pro sezónu 2023/24. Schopnost generovat dodatečné komerční příjmy v posledních letech prostřednictvím aktivace značky umožnila klubům jako Tottenham Hotspur a Liverpool udržet se v první desítce, AC Milán je na 13. místě, a to i přes nedostatek příjmů z lukrativních přenosů Ligy mistrů UEFA. Olympique Lyon také úspěšně kapitalizoval svou značku, když získal jednorázový honorář ve výši 27 milionů eur za převod práv na značku „Olympique Lyonnais“ na společnost OL Féminin na 50 let.

Sportovní úspěchy

Stejně jako v předchozích letech hrály klíčovou roli při zajišťování finančních prostředků sportovní úspěchy. V sezóně 2023/24 zvýšily kluby jako Arsenal (717 milionů eur), Borussia Dortmund (514 milionů eur), Newcastle (372 milionů eur) a Aston Villa (310 milionů eur) své příjmy díky účasti v soutěžích UEFA a lepší domácí výkonnosti, což se projevilo ve vyšších příjmech z vysílání. Juventus (356 milionů eur) naopak klesl z 11. na 16. místo, což je jeho historicky nejnižší účast v Money League. Klub zaznamenal 18% pokles celkových příjmů, včetně 37% poklesu příjmů z vysílání (58 milionů eur).

Složení klubů na 11.-20. místě potvrzuje vliv sportovních výsledků na finanční výsledky. Příkladem je Eintracht Frankfurt (245 milionů eur), který v sezóně 2023/24 vypadl z první dvacítky po 34% poklesu příjmů z vysílání (16% pokles celkových příjmů) v důsledku účasti v Konferenční lize místo Ligy mistrů. Tento příklad dále poukazuje na rozdíly v obchodních modelech mezi kluby Money League a na roli schopnosti generovat komerční příjmy. Právě tyto příjmy umožnily klubům, jako je Liverpool, Tottenham Hotspur a Chelsea, udržet si pozici v první desítce i přes snížení příjmů z vysílání v důsledku neúčasti v Lize mistrů.

Deloitte přijmy RM 2020_2024 (zdroj: deloitte.com)
Deloitte přijmy RM 2020_2024 (zdroj: deloitte.com)

Vyhlídky do budoucna

Podle analýzy společnosti Deloitte bude v roce 2025 na celém světě probíhat více než 300 projektů na výstavbu stadionů, včetně jejich modernizace a nové výstavby. Ačkoli ne všechny tyto projekty se týkají fotbalových klubů, svědčí o rostoucím zaměření tohoto odvětví na vytváření stabilních a diverzifikovaných zdrojů příjmů prostřednictvím stadionů, které jsou využívány i mimo dny zápasů.

Kromě zvyšování kapacity pro uspokojení nadměrné poptávky se kluby zaměřují na budování nejmodernějších zábavních center, která poskytují lepší zážitky hráčům, umělcům, fanouškům a místní komunitě po celý rok. Stadiony, stejně jako fotbalové kluby, jsou zároveň považovány za komunální majetek, a proto je nezbytné, aby zohledňovaly potřeby a blaho místních komunit.

Pět největších evropských lig navíc vstupuje do období stability, pokud jde o příjmy z domácího vysílání, přičemž pouze Premier League a La Liga pravděpodobně zaznamenají výrazný nárůst díky mezinárodním právům. Dalším významným zdrojem příjmů by však mohlo být zvýšení počtu zápasů, které kluby odehrají, v důsledku zavedení nových formátů stávajících soutěží. Tento dopad bude patrný od sezóny 2024/25 v důsledku změn v klubových soutěžích UEFA a rozšířeného mistrovství světa klubů FIFA, které se bude konat v červnu až červenci 2025.

Z finančního hlediska rozšířená soutěž UEFA zvýší možnosti generování příjmů pro evropské kluby mimo pět nejlepších lig, protože se do ligové fáze kvalifikuje více týmů, které odehrají více zápasů. Podle analýzy společnosti Deloitte by vítězství v Lize mistrů mohlo klubu přinést přibližně 15 milionů eur navíc oproti předchozímu formátu (v případě Evropské ligy: přibližně 8 milionů eur a Evropské ligy konferencí: přibližně 3 miliony eur).

Podobně se očekává, že mistrovství světa klubů FIFA přinese výrazný finanční přínos některým mimoevropským klubům, například Flamengu, které se letos poprvé od sezony 1996/97 dostalo do první třicítky Money League, a Interu Miami.

Je však potřeba vyvážit optimalizaci příjmů s blahobytem hráčů, protože mnoho zúčastněných stran vidí dopady vyššího pracovního zatížení hráčů. Kluby jako Real Madrid, Manchester City a Flamengo, které se účastní mistrovství světa klubů FIFA v roce 2025, by mohly v sezóně 2024/25 odehrát 68, 74 a 87 zápasů.

V říjnu 2024 podala organizace FIFPro Europe oficiální stížnost Evropské unii ohledně rozpisu mezinárodních zápasů. Pokud se tyto problémy nepodaří vyřešit, hrozí finanční riziko v případě stávky, ke které se svaz může v průběhu sezony rozhodnout. Řízení pracovní zátěže hráčů je také klíčové pro zajištění kvality hry a zábavy, kterou očekávají fanoušci, vysílací společnosti, sponzoři a investoři. Neřešení tohoto klíčového problému by mohlo v dlouhodobém horizontu poškodit hodnotu fotbalu ve všech jeho aspektech.

Se zaváděním nových soutěží a změnami stávajících formátů poroste význam sportovních výkonů pro finanční úspěch klubů. Nejlepší kluby v Money League již léta využívají své sportovní úspěchy jako katalyzátor pro rozvoj globálních sportovních a zábavních značek. Skok v žebříčku bude vyžadovat, aby kluby na nižších místech výrazně zlepšily své sportovní výkony a také rozvíjely značku a étos, které budou ovlivňovat mezinárodní publikum na stadionech i v digitálním prostoru.

Zbyněk je redaktorem webu Bilybalet.cz. Realu Madrid fandí 20 let, od střídání a skvělého výkonu San Ikera ve finále LM. Specializuje se na články o financích Los Blancos a Castillu. Je také otcem ligového dorostence a má tak blízko k mládežnickému fotbalu.


Zdroj: deloitte.com

Přidat komentář

Související články

ANALÝZA: Real Madrid nemá obranu ani obránce
Analýzy a rozbory

ANALÝZA: Real Madrid nemá obranu ani obránce

Real Madrid má dostatečně kvalitní kádr na to, aby se vyhnul blamážím, jaká nastala v neděli. To ale nic nemění na…
ANALÝZA: Vyhlídky do nového roku? Tři důvody, proč bude Real v roce 2025 opět útočit na nejvyšší příčky
Analýzy a rozbory

ANALÝZA: Vyhlídky do nového roku? Tři důvody, proč bude Real v roce 2025 opět útočit na nejvyšší příčky

Jsou to téměř dva měsíce, co byly hlavy Los Blancos otočeny dolů k zemi. 26. října dostali ráznou facku 0:4 od…
ANALÝZA: Co stojí za historickými příjmy, kolik jde na platy a jaký je výhled pro příští sezonu
Analýzy a rozbory

ANALÝZA: Co stojí za historickými příjmy, kolik jde na platy a jaký je výhled pro příští sezonu

Představenstvo Realu Madrid 23.07.2024 schválilo účetní závěrku za sezonu 2023/24. Klub zakončil ročník se ziskem a rekordními příjmy v rámci…
Real Madrid představil svůj matematický algoritmus, který sleduje každého hráče ve Valdebebas
Analýzy a rozbory

Real Madrid představil svůj matematický algoritmus, který sleduje každého hráče ve Valdebebas

Julien Piwowar je jedním z těch neznámých jmen, ale zásadních pro vysvětlení a pochopení posledních úspěchů Realu Madrid. Co se…