7 000 tun oceli pod Bernabéu – práce na zvýšení kapacity stanice metra rychle postupují
- Město Madrid
- včera 9:17
- 0 Komentářů
- Zbynek H.

Dokončilo se čtvrtina prací, přerušení provozu metra je plánováno na rok 2026. Jedná se o jednu z největších turistických atrakcí hlavního města, a do chvíle, kdy získá spojení odpovídající počtu jejích návštěvníků každý den, zbývá stále méně času.
Momentálně probíhá intenzivní přestavba stanice metra Santiago Bernabéu na lince 10 – cílem je ztrojnásobit její kapacitu a vytvořit plně přístupný prostor. Podle plánů by práce měly pokračovat ještě dva roky, ale postupují podle harmonogramu. Jak uvádějí úřady madridského společenství, bylo již dokončeno čtvrtina prací. Konkrétně byla dokončena „část hlubokého zakládání“, a aktuálně se zaměřují na „výstavbu horního stropu nad polovinou stanice“, informuje deník El Mundo.
Rozsah přestavby je nejlépe vidět v číslech
Bylo vytěženo již 120 tisíc kubických metrů zeminy při výstavbě stěn z panelů, plocha položeného povrchu dosahuje 10 tisíc čtverečních metrů. Na tento účel bylo spotřebováno více než 28 tisíc kubických metrů betonu, více než 7 000 tun oceli a 25 kilometrů pilotů.
Všechny tyto práce se provádějí pod zemí, pod Paseo de la Castellana, a vyžadují od roku 2026 přerušení provozu metra na tomto úseku linky 10. Ten bude nahrazen dočasnou autobusovou linkou. V této fázi výstavby se plánuje také výstavba mezistropů a další zemní práce, které dosáhnou až k oblouku současné stanice – bude nezbytná jeho demolice, aby se vytvořilo místo pro nový projekt podzemního objektu, informuje El Mundo.
Jedná se o jednu z největších přestaveb, které kdy byly v Madridu pod zemí prováděny. Jejím cílem je zajistit „funkčnost“ metra, zejména v okamžicích „intenzivního provozu“ – jak zdůrazňují úřady společenství – tedy během zápasů Realu Madrid, koncertů a představení organizovaných na Santiago Bernabéu.
Stanice v loňském roce obsloužila více než čtyři miliony cestujících. V zápasových dnech ji využívalo více než 34 tisíc lidí, a tento počet ještě narůstal během koncertů. Ty poslední jsou však aktuálně zastaveny – čeká se na rozhodnutí soudu a případné práce na odhlučnění, které může klub provést po četných stížnostech okolních obyvatel na hluk, připomíná El Mundo.
Bez ohledu na tuto nejistotu pokračuje přestavba stanice metra – nacházející se u Paseo de la Castellana naproti stadionu – dále a má šanci stát se jednou z nejlépe dostupných stanic v celé madridské síti metra. Ve finální verzi tam bude dvanáct panoramatických výtahů a až 24 pohyblivých schodů.
Budou instalovány také moderní turnikety a nejnovější automaty na lístky, což má zlepšit kvalitu obsluhy cestujících. Madridské společenství na přestavbu vynaloží celkem 66 milionů eur. Práce jsou realizovány ve spolupráci s Realem Madrid, se kterým byl podepsán speciální protokol o provedení prací.
Zbyněk je redaktorem webu Bilybalet.cz. Realu Madrid fandí 20 let, od střídání a skvělého výkonu San Ikera ve finále LM. Specializuje se na články o financích Los Blancos a Castillu. Je také otcem ligového dorostence a má tak blízko k mládežnickému fotbalu.
Zdroj: elmundo.es